середа, 13 січня 2021 р.

Вправа "Барометр"

Вправу «Барометр» використовують учителі по всьому світу, навчаючи дітей основам критичного мислення.

Пояснення суті методу

Методика «Барометр» дозволяє учням візуалізувати різні точки зору у форматі літери U. Уявіть собі стрілку барометру, яка змінюється під впливом зовнішніх факторів. Так само може змінитися думка учнів після виконання вправи. Особливо корисна ця методика, коли обрано гаряче питання. Воно може стосуватися теми уроку, конфлікту в класі, вибору, куди поїхати класом наступного разу. Цікаво, що методика однаково добре працює і на уроках географії, і на уроках фізики, і, навіть, на літературі. Наприклад, готуючись до підсумкового твору, попрактикуйте «Барометр» з класом. Використовуючи цю вправу, буде озвучено багато цікавих думок.

Етапи виконання вправи

1. Підготуйте простір

Знайдіть місце у класі чи коридорі, де учні зможуть стати лініями один напроти іншого, чи у U-формі. На краях умовної чи візуалізованої лінії поставте таблички: «Повністю згоден», «Зовсім не згоден». Фрази можуть змінюватися відповідно до теми. Відведіть місце для тих, хто дотримується нейтралітету.

2. Оголосіть умови

Оголосіть підготовані умови обговорення. В залежності від гостроти питання, можна очікувати вибухи агресії, суперечок між учнями. Бо не кожен може прийняти точку зору іншого, особливо, якщо вона кардинально відрізняється. Приблизний перелік правил:

  • Повага до опонентів, до їх думок та слів.
  • Чесність та відвертість у висловах, але без образ.
  • Захист своєї думки, а не критика думок інших.
  • Використання формулювання «Я», без звертання «Ви».

3. Озвучте тему бесіди

Обирайте проблемну тему відповідно до уроку, ситуації у класі. Подбайте, аби тема була цікавою усім, неоднозначною, вимагала подумати та давала простір для думок.

4. Формулювання думок

Дайте учням час подумати над проблемою. Вони мають зважити всі за і проти, перш ніж обрати якусь позицію. Можливо, хтось захоче знайти інформацію у сторонніх джерелах.

5. Вибір позиції

Попросіть учнів стати біля лінії, яка відповідає їх думці. Чим ближче вони до позначки, яку ви лишили на початку, тим більша їх упевненість своїй позиції. Далі діти стають за спаданням впевненості. Вони можуть стати прямо біля позначки, або між двома крайнощами. Все залежить від того, як сильно вони погоджуються чи не погоджуються з думкою.

6. Пояснення вибору

Коли учні зайняли місця, попросіть їх пояснити, чому вони вирішили стати саме там. Заохочуйте до висловлення аргументованої повної думки, підтвердженої фактами. Намагайтесь вислухати кожного, не допускаючи, щоб усі говорили одночасно. Також прослідкуйте, щоб усі позиції було розкрито однаково повно, уникайте власних оціночних дій.

Можете не опитувати увесь клас, інколи достатньо трьох-чотирьох думок. Коли все проговорено, спитайте, чи ніхто не хоче змінити свою думку. Не забороняйте учням міняти позицію, якщо аргумент протилежної сторони виявився переконливим.

7. Підбийте підсумки

Поцікавтесь, як змінилась перша думка: вона зміцнилась, ослабла, категорично змінилась? Можете оформити на дошці основні аргументи «за» та «проти». Якщо передбачено виконання наступного завдання, то ці записи знадобляться.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Жданов Віталій Миколайович,  учитель географії, очільник STEM-лабораторії з географії